Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Canva untuk Menstimulasi Keterampilan Berbahasa pada Guru YPI Bahrul Ulum I Bulu Balen Bojonegoro

Authors

  • Giati Anisah Universitas Nahdltun Ulama Sunan Giri Bojonegoro
  • Siti Labiba Kusna Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri Bojonegoro
  • Endang Puspitasari Universitas Nahdlatul Ulama Sunan Giri Bojonegoro

DOI:

https://doi.org/10.55352/keris.v3i2.681

Keywords:

Learning Media, the Canva application, Language Skills

Abstract

Educational institutions need to adapt to the development of the world of technology which is accelerating very quickly, both in the development of learning, learning innovation, and the fulfillment of facilities and infrastructure as well as to improve their quality. One of the uses of technology in education is to support learning. The purpose of this activity is to provide knowledge to teachers by utilizing the Canva application as a creative and innovative learning medium for language learning in children. The training method is by providing material as a basis for initial knowledge, explaining the use of the Canva application in learning and tutorials for making learning videos. The results of the activities of the participants were very active and enthusiastic about participating in the activity. The conclusion of the activity is continued for the development of material and content of learning media to stimulate children's language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Firmadani F. Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN Konf Pendidik Nas. 2020;2(1):93–7.

Rahmatullah R, Inanna I, Ampa AT. Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi canva. J Pendidik Ekon Undiksha. 2020;12(2):317–27.

Purnama S, Sunan U, Yogyakarta K. Pengasuhan digital untuk anak generasi alpha. Al Hikmah Proc Islam Early Child Educ. 2018;1(1):493–502.

Sebanyak 33,4% Anak Usia Dini di Indonesia Sudah Main Ponsel [Internet]. [cited 2023 Apr 8]. Available from: https://dataindonesia.id/digital/detail/sebanyak-334-anak-usia-dini-di-indonesia-sudah-main-ponsel

Aditomo A. Capaian Pembelajaran untuk Satuan PAUD (TK/RA/BA, KB, SPS, TPA). Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikankementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknol Republik Indones. 2022

nggraini V, Yulsyofriend Y, Yeni I. Stimulasi Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Lagu Kreasi Minangkabau Pada Anak Usia Dini. Pedagog J Anak Usia Dini Dan Pendidik Anak Usia Dini. 2019;5(2):73–84.

Hapsari GPP, Zulherman Z. Pengembangan media video animasi berbasis aplikasi canva untuk meningkatkan motivasi dan prestasi belajar anak. J Basicedu. 2021;5(4):2384–94.

Mahardika AI, Wiranda N, Pramita M. Pembuatan media pembelajaran menarik menggunakan canva untuk optimalisasi pembelajaran daring. J Pendidik Dan Pengabdi Masy. 2021;4(3)

Monoarfa M, Haling A. Pengembangan media pembelajaran canva dalam meningkatkan kompetensi guru. In: Seminar Nasional Hasil Pengabdian. 2021. p. 1085–92.

Nurhayati N, Vianty M, Nisphi ML, Sari DE. Pelatihan dan Pendampingan Desain dan Produksi Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva for Education bagi Guru Bahasa di Kota Palembang. Din J Pengabdi Kpd Masy. 2022;6(1):171–80

Umarella S, Saimima MS, Husein S. Urgensi Media Dalam Proses Pembelajaran. Al-Iltizam J Pendidik Agama Islam. 2018;3(2):237

Widodo GS, Rofiqoh KS. Pengembangan Guru Profesional Menghadapi Generasi Alpha. 2020

Pamuji SS, Inung Setyami SS. Keterampilan Berbahasa. Guepedia; 2021.

Downloads

Published

2023-12-15

How to Cite

Anisah, G., Kusna, S. L., & Puspitasari, E. (2023). Pelatihan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Canva untuk Menstimulasi Keterampilan Berbahasa pada Guru YPI Bahrul Ulum I Bulu Balen Bojonegoro . Keris: Journal of Community Engagement, 3(2), 75–81. https://doi.org/10.55352/keris.v3i2.681