Faktor-faktor yang Mempengaruhi Volume Penjualan Pakan Ternak di PT Japfa Comfeed Indonesia, Tbk. Unit Makassar

Authors

  • Aisyah Aisyah Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene dan Kepulauan
  • Anita Sari Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene dan Kepulauan
  • Winda Ariyanti Azis Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene dan Kepulauan

DOI:

https://doi.org/10.55352/ekis.v6i2.1012

Keywords:

Feed, Livestock , Sales Volume

Abstract

Product sales strategies are supported by technology that makes it easy for consumers to buy a product. According to Sulastri (2014) sales volume is the level of sales obtained by the company for a certain period in units (units/total/rupiah). The purpose of this study was to determine what are the factors that affect the sales volume of animal feed at PT. Japfa Comfeed Indonesia, Tbk. Makassar Unit. Feed is a single or mixed food material, both processed and unprocessed, which is given to animals for survival, reproduction and breeding. This research was conducted in April and July 2023, which took place at PT Japfa Comfeed Indonesia. Based on this, this research uses qualitative data so that in collecting data interviews with 30 respondents are conducted. The results of this study indicate that when viewed simultaneously or as a whole the factors that affect the sales volume of animal feed at PT. Japfa Comfeed Indonesia, Tbk. Makassar Unit, namely demand and supply, fluctuating feed prices, upward trends in raw material prices, and demand on holidays. However, after several data analysis tests, only demand and supply and the trend of rising raw material prices have a very strong (significant) influence on the volume of animal feed sales.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dehotman, K. (2016). Pengaruh Pendidikan Terhadap Kinerja Karyawan Baitul Mal Wat-Tamwil di Provinsi Riau. JEBI (Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam), 1(2), 217-234.

Jemmy, J., Bunyamin, B., & Suryadi, Dyan Fauziah. Pengaruh Harga Terhadap Volume Penjualan Jagung Giling Pada PT Japfa Comfeed Indonesia Unit Corn Dryer Gowa Sungguminasa. MACAKKA Journal, 2020,1.1: 277- 284.

Junaidin, J. (2016). Proses Analisis Jabatan pada Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Kota Bima. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 2(2), 315-325.

Limpo, H. Y. (2008). Analisis Strategi Pemasaran Pakan Ternak Ayam Petelur (Studi Kasus PT. Japfa Comfeed Indonesia Tbk, Makassar) (Doctoral dissertation, Universitas Hasanuddin).

Nisah, M. Z., Santoso, S. A. B., & Harjanti, D. W. (2016). Pengaruh Suplementasi Kolin Klorida Dalam Pakan Terhadap Total Protein Plasma dan Protein Susu Pada Sapi Friesian Holstein Laktasi (Doctoral dissertation, Fakultas Peternakan & Pertanian).

Novelia, N. (2021). Pengaruh Promosi Terhadap Peningkatan Penjualan Pada Usaha Tenun Siak Wan Fitri Di Kota Pekanbaru (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).

Priatna, A., & Suprajang, S. E. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Inovasi Produk Terhadap Volume Penjualan. Jurnal Riset Mahasiswa Ekonomi (Ritmik), 1(1).

Putranto, A. (2017). Analisis Pengaruh Biaya Produksi Dan Penjualan Terhadap Laba Perusahaan (Studi Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kecamatan Wonosobo Kabupatenwonosobo). Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 4(3), 280-286.

Rahayu, S., Hidayati, W., & Yunarti, Y. (2021, December). Pengaruh Harga Jual Produk Pakan Ternak Broiler Terhadap Volume Penjualan di PT Sinar Terang Madani Kota Makassar. In Prosiding Seminar Nasional Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene Kepulauan (pp. 745-755).

Salet, D. L., Nursiani, N. P., Salean, D. Y., & Fanggidae, R. E. (2023). Pengaruh Kepuasan Kerja dan Komitmen Organisasional Terhadap Kinerja Tenaga Kesehatan Puskesmas Oesapa Kupang. GLORY Jurnal Ekonomi dan Ilmu Sosial, 4(2-Apr), 185-201.

Sarman, S. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Volume Penjualan Pada Industri Kecil Usaha Genteng (Doctoral dissertation, Universitas_Muhammadiyah_Mataram).

Semarajaya, P. A., Nuridja, I. M., & Zukhri, A. (2015). Pengaruh Biaya Promosi Dan Harga Jual Terhadap Volume Penjualan Pada UD. Dupa Putra Mas Di Desa Bulian Tahun 2010-2014. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 5(1).

Shadiqin Nawara, A. F., & Rikardo, D. (2021). Strategi Bisnis Dalam Menghadapi Daya Beli Masyarakat Yang Rendah Pada Masa Pandemi Covid 119. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 3526-3527.

Syam, J. S. J., Tolleng, A. L., & Umar, U. (2016). Pengaruh Pemberian Pakan Konsentrat dan Urea Molases Blok (UMB) Terhadap Hematokrit Sapi Potong. Jurnal Ilmu dan Industri Peternakan, 2(3).

Tambunan, E., & Siregar, M. (2018). Pengaruh Promosi Dan Inovasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian Batik Azzahra Medan. Jurnal Mutiara Manajemen, 3(1), 208-216.

Taufik, A. D. (2022). Persamaan Nonlinier Dalam Pembelajaran Matematika Bisnis: (Model Persamaan Nonlinier/Harga Keseimbangan Pasar) Penjualan Macbook Pro DI Lampung. Jurnal Dunia Ilmu, 2(2).

Widharta, W. P. (2013). Penyusunan strategi dan sistem penjualan dalam rangka meningkatkan penjualan toko damai. Jurnal Strategi Pemasaran, 1(2), 1-15

Downloads

Published

2024-07-29

How to Cite

Aisyah, A., Sari, A., & Azis, W. A. (2024). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Volume Penjualan Pakan Ternak di PT Japfa Comfeed Indonesia, Tbk. Unit Makassar. Al-Muzdahir : Jurnal Ekonomi Syariah, 6(2), 141–149. https://doi.org/10.55352/ekis.v6i2.1012